Zoek
Sluit dit zoekvak.

30K Marathon Training

Vandaag mijn eerste 30 kilometer gelopen, op weg naar de marathon van Rotterdam. Dit geeft hoop voor de hele marathon afstand. Vanmorgen heb ik me (met een klein katertje) goed voorbereid, de camalbak nu helemaal vol zodat ik minimaal 3 uur aan water bij heb. Omdat mijn Tailwind op is heb ik voor de training 500 calorieen waxy maze starch, maltodextine en een klein schepje magnesium opgelost in water en opgedronken 1 uur voor de training. Voor de zekerheid nog een paar dikkere handschoenen ingepakt, ’t was toch zo’n 6 graden onder nul vanochtend. Ik ben klaar en app mijn maatje Ron dat ik over 35 minuten bij hem voor de deur sta.

Ik loop aan en voel direct dat mijn benen goed zijn en sluit de eerste kilometer al meteen af met 05:00, toen heb ik meteen het tempo verlaagd zodat mijn hartslag niet boven de 150 komt. Onderweg kom ik er al snel achter dat de drinkslang van mijn drinkrugzak bevriest, deze moest ik dus af en toe goed vast knijpen zodat ik me niet helemaal buiten adem zuig. Ik ben blij dat ik 2 thermoshirts en nog een extra windstopper aan heb getrokken want eenmaal buiten het centrum van Eindhoven koelt het erg snel af.

8km

Eenmaal aangekomen bij mijn maatje Ron heb ik even rust en kan de slang van mijn Camalbak even ontdooien. We lopen aan op een iets rustiger tempo dan dat ik aan kwam en dat voelt erg fijn, hartslag gaat omlaag naar 130/140 en heb het gevoel dat ik dit nog wel even vol kan houden. Als klap op de vuurpijl lopen we nog even langs het water waar ik vroeger weekenden aan een stuk aan het vissen was met mn tentje in de kou. Ik voel dat mijn spieren het iets zwaarder krijgen door de kou, snel gooi ik een gelletje naar binnen en na 5 min. gaat de vermoeidheid snel weer weg. Nog even een korte plaspauze en tijd om een fotoke te trekken. En weer door…

18.8km

Ik zet mijn maatje even thuis af rust even uit en loop weer verder, ik zit meteen weer op een lekker tempo mijn hartslag rond de 150, dit tempo wil ik graag vasthouden tot richting de 25km en dan iets versnellen.

25km

Yes, ik zit nu op de afstand van mijn langste loop 2 weken terug. Mijn benen voelen een stuk beter en het pijntje in mijn rechter voet begint langzaam weg te trekken. Ik voel nog even aan mijn Camabak of ik genoeg water bij heb, neem een paar goeie slokken, gooi nog een gelletje naar binnen en verhoog weer mijn tempo. Dit loopt meteen een stuk fijner, ik kan mijn voeten beter neerzetten en krijg minder last van mijn linker kuit die erg veel te lijden heeft onder de kou.

28km, eindsprint

Ik drink nog een paar goeie slokken water en zet de einsprint in, ik ben minder vermoeid maar mijn benen worden wel strammer met de minuut. Het tempo dat ik nu loop wil ik ook met de marathon gaan lopen, zo tussen de 4:45 en 4:55. Dit loopt momenteel het fijnste, ik kan mijn techniek goed houden en heb meer focus om met geheven hoofd en borst vooruit te lopen. Eenmaal thuis aangekomen moet ik nog 400 meter, ik ren mijn huis voorbij en wacht tot mijn horloge het sein geeft van 30km. Yes, zelfs de laatste km een 4:49, dit had ik nooit kunnen dromen toen ik startte 4 maanden terug.

Wil jij meer van dit lezen? Volg mij op Facebook of Strava



Share the Post:

Related Posts